Szkoła Muzyczna I stopnia

w Uniejowie oddział w Poddębicach

Dla rodziców Dla uczniów

Nauczanie na odległość – informacja dla rodziców i uczniów

 NAUCZANIE   NA ODLEGŁOŚĆ      

INFORMACJA DLA RODZICÓW I UCZNIÓW

  1. Organizowanie dzieciom miejsca do nauki w domu.

Jeżeli dziecko ma uczyć się w domu, ważne jest zadbanie o odpowiednie warunki, czas i miejsce do nauki. Miejsce pracy dziecka ma duże znaczenie, gdyż jest istotnym warunkiem efektywnej nauki. Warto zadbać o wygodną pozycję przy biurku, systematyczne wietrzenie pokoju oraz ograniczyć dostęp do takich „rozpraszaczy”, jak telewizor czy telefon. Jeżeli nauka odbywa się z wykorzystaniem komputera, powinniśmy zadbać o to, żeby dziecko mogło z niego skorzystać (ustalić czas dla każdego dziecka).

  1. Zasady bezpiecznej pracy przy komputerze.

Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze, ekranie telefonu itp. pozwala zniwelować skutki wpatrywania się w monitor przez kilka godzin, co może bardzo obciążać wzrok. W przypadku siedzącej pracy przed komputerem ważny jest odpowiedni dobór mebli. Odległość twarzy od monitora powinna wynosić około 40-70 cm.

Jeśli trudno jest się oderwać od komputera można pobrać darmową aplikacje dostępną w sieci np. Anti-EyeStatin lub EyeCareReminder, które pomagają zaplanować czas spędzony przed monitorem, przypomną o przerwie i zaproponują ćwiczenie oczu.

III. Podstawowe zasady użytkowania komputera, telefonu, tabletu, itp.

Należy:

  1. przed przystąpieniem do pracy rozgrzać nadgarstki, palce, przedramiona,
  2. w pozycji siedzącej zachować naturalne krzywizny kręgosłupa i nie garbić się,
  3. podpierać plecy w okolicy lędźwiowej,
  4. pamiętać o tym, ze górna krawędź monitora znajdowała się na wysokości oczu lub niżej,
  5. wietrzyć pomieszczenia,
  6. stosować ćwiczenia relaksacyjne oczu,
  7. używać okularów korekcyjnych jeśli mamy wady wzroku.

Nie należy:

  1. ściskać kurczowo myszki, telefonu,
  2. uderzać mocno w klawisze,
  3. spędzać długiego czasu używając sprzętu elektronicznego.

 

 

  1. Zasady ułatwiające naukę.
  1. Dokładnie wyznaczmy czas kiedy dziecko się uczy, a kiedy odpoczywa, kiedy wykonuje poszczególne zajęcia.
  2. Zadbajmy o systematyczną pracę dziecka.
  3. Ustalmy z dzieckiem określony porządek nauki poszczególnych przedmiotów, najlepiej wg tygodniowego planu lekcji. Urozmaicanie nauki pomoże uniknąć zniecierpliwienia i znudzenia.
  4. Zadbajmy o higienę pracy dziecka, robienie przerw pomiędzy poszczególnymi zajęciami w ciągu dnia.
  5. Po 30 minutach nauki wskazana jest 5-10 minutowa przerwa, po 2 godzinach nauki – 15-20 minutowa, a po 3 godzinach konieczny jest już 60 minutowy wypoczynek.
  6. Motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.
    1. Motywujmy dziecko do samodzielnej pracy, nie wyręczajmy go, nie podajmy gotowych rozwiązań. W razie potrzeby naprowadzajmy, udzielajmy wskazówek i zachęcajmy do kontaktu z nauczycielem.
    2. Chwalmy dziecko za konkretne osiągnięcia czy zachowanie. Doceniajmy wysiłek wkładany w proces uczenia się. Zadbajmy o aktywność fizyczną dziecka, wyjście na świeże powietrze np. na swoje podwórko (jeśli jest taka możliwość).
    3. Zadbajmy o zagospodarowanie czasu poza nauką. Ważne jest też to, jak spędzamy czas i co robimy z dziećmi. Warto znaleźć czas na rozmowę, zagranie w ulubioną grę planszową, czy wspólne prace np. upieczenie ciasta. Przymusowy pobyt dziecka w domu nie może kojarzyć się tylko z nauką.
    4. W czasie, kiedy dzieci nie mogą wyjść z domu, żeby spotkać się z kolegami, dobrą motywacją do sprawnego poradzenia sobie z zaplanowaną na dany dzień nauką, jest perspektywa „spotkania” się z rówieśnikami po zakończeniu nauki na mediach społecznościowych, pogrania online w grę komputerową. Trzeba pamiętać, że kontakty z rówieśnikami są ważną potrzebą rozwojową dzieci.
    5. Rodzice powinni także dawać dzieciom do zrozumienia, że nauka jest ważna, interesować się tym, co robią. Jeżeli mamy taką możliwość można wspólnie z dzieckiem obejrzeć zaproponowany przez nauczyciela film, wybrać się na wirtualną wycieczkę. Ważne, żeby pobudzać w dzieciach ciekawość poznawczą i pokazywać, że to co robią jest ważne dla rodzica. W dobie zasobów Internetu i dostępu do ciekawych propozycji, możemy sprawić, że nauka w domu nie będzie tylko przykrym obowiązkiem.
    6. Nauka w domu daje też możliwości inne niż szkoła, np. czytania tematu czy książki w ulubionej pozycji i miejscu, np. na kanapie. Warto dzieciom na to pozwolić, aby nie musiały siedzieć tylko przy biurku. Dzieci, podobnie jak dorośli, lubią być ekspertami w tym co robią, zabawa w szkołę i uczenie młodszego rodzeństwa może być dobrym sposobem na naukę i przy okazji dobrą zabawą (szczególnie w przypadku młodszych dzieci).
    7. Bezpieczeństwo w sieci

Zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania się przed tymi zagrożeniami to wiedza niezbędna każdemu użytkownikowi usług internetowych.

Do najczęstszych zagrożeń w cyberprzestrzeni, z którymi mogą się Państwo spotkać, należą:

  1. ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.),
  2. kradzieże tożsamości,
  3. kradzieże (wyłudzenia), modyfikacje bądź niszczenie danych,
  4. blokowanie dostępu do usług,
  5. spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  6. ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję).

Aby nasze dzieci mogły czuć się bezpiecznie, korzystając z sieci i ucząc się w domu, powinniśmy mieć na względzie 10 podstawowych zasad:

  1. Korzystanie z oprogramowania antywirusowego.
  2. Otwieranie wiadomości tylko od znajomych osób, wychowawcy, nauczycieli.
  3. Ostrożne pobieranie plików z sieci.
  4. Unikanie klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach e-mail.
  5. Nie podawanie w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłanie swoich zdjęć.
  6. Ochrona swoich kont np. na serwisach społecznościowych.
  7. Stosowanie trudnych do odgadnięcia haseł, które są kombinacją liter i cyfr.
  8. Czytanie regulaminów korzystania np. z portali.
  9. Sprawdzanie, czy strona, do której się logują, ma zabezpieczenie SSL.
  10. Pamiętanie, że osoba po drugiej stronie nie musi być tym, za kogo się podaje.

Przypomnijmy dziecku o szacunku dla innych internautów i przekonajmy je, że nawet pozornie niewinne żarty potrafią bardzo krzywdzić.

VII. Nauczanie na odległość będzie realizowane wg następujących zasad:

  1. Treści i materiały do wykonania przez uczniów w domu, będą przekazywane przez nauczycieli zgodnie z tygodniowym planem danej klasy.
  2. Wychowawcy klas, w porozumieniu z rodzicami, wybiorą najodpowiedniejszą formę przekazywania informacji, za pomocą której uczniowie otrzymają zadania do zrealizowania w ramach nauczania w domu, najlepiej pod nadzorem rodziców. Informacja będzie na przykład dotyczyć tego, jakie fragmenty podręcznika lub strony ćwiczeń powinno dziecko wypełnić lub przeczytać pod nadzorem rodzica.
  3. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, w porozumieniu z uczniami i ich rodzicami, wybiorą najodpowiedniejszą formę przekazywania informacji, poleceń i zadań do wykonania przez uczniów w domu. Sposób wykonania poleceń, termin przesłania wykonanych prac oraz adres mailowy, na który należy przesłać wykonane prace, zadania, prezentacje, itp. będą ściśle określone przez nauczyciela przedmiotu.
  4. Wychowawcy będą koordynować działania nauczycieli uczących w danej klasie oraz przekazywać bieżące informację dotyczące nauczania zdalnego.
  5. Uczniowie są zobowiązani do regularnego zapoznawania się z treściami przesyłanymi przez nauczycieli i wychowawców poprzez ustalone sposoby komunikowania się i systematycznego wykonywania zadań przesyłanych przez nauczycieli.
  6. Rodzice są proszeni do regularnego przeglądania informacji zamieszczonych przez nauczycieli. Prosimy rodziców o nadzór nad wykonywaniem powierzonych uczniom zadań i poleceń oraz o bieżącą współpracę z wychowawcą.

Na stronie internetowej szkoły, będą publikowane istotne informacje dotyczące zdalnego nauczania prowadzonego w naszej Szkole w czasie zawieszenia zajęć lekcyjnych.

Wszelkie uwagi i pytania do Dyrekcji proszę kierować na adres Szkoły.

 

Zwiększ czcionkę
Kontrast